Trenul metropolitan poate rula cu 120 km/h pe traseul Cluj-Napoca – Apahida

Trenul metropolitan poate rula cu 120 km/h pe traseul Cluj-Napoca – Apahida
Trasele trenurilor care trec prin Gara Cluj-Napoca sunt înțesate în prezent de restricții de viteză | Foto: Florin Popa

Tronsonul dintre localitățile Cluj-Napoca și Apahida este singurul din județ care permite atingerea vitezei de 120 km/h, potrivit statisticilor CFR SA. Doar pe trei secțiuni din România se poate rula cu 160 km/h, în condițiile în care în realitate viteza medie e de-abia de 47 km/h.  

Pe rețeaua de cale ferată din țară sunt 490 de restricții de viteză, introduse din cauza degradării infrastructurii feroviare și a lucrărilor de reparații, mai multe decât în 2018, când viteza medie a trenurilor Regio a fost de 39 km/h, iar a celor Inter Regio, de 55 km/h, conform Wall Street.

Restricțiile sunt pe o lungime de 894 km, în special pe relațiile București Nord – Craiova - Timișoara Nord și Brașov – Cluj - Episcopia Bihor. În cursul acestui an sunt programate lucrări, în raport cu asigurarea resurselor financiare necesare, pentru ridicarea a 223 de restricții.

Pe rețeaua de cale ferată administrată de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA), în 2018 s-au înregistrat 442 restricții de viteză, iar în 2017, 418 restricții.

“Numărul de restricții de viteză este influențat atât de degradările elementelor componente ale infrastructurii feroviare, dar și de execuția lucrărilor de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare (lucrări care se desfășoară pe o perioadă determinată și care necesită introducerea de restricții de viteză tehnologice). Introducerea restricțiilor de viteză tehnologice este o măsură preventivă pentru siguranță circulației trenurilor”, explică reprezentanții CFR SA.

Viteza medie de circulație a trenurilor Regio pe rețeaua gestionată de CFR SA este de 39,44 km/h. În 2018 această a fost de 39,35 km/h, iar în 2017 de 39,44 km/h. Media trenurilor InterRegio este de 55,86 km/h. În 2018 această a fost de 55,73 km/h, iar în 2017, de 55,21 km/h. Pe rețeaua CFR circulă zilnic 270 trenuri în rang InterRegio și 1.400 de trenuri în rang Regio.

Vor să îl transforme în tren metropolitan

Conform portalului Club Feroviar, Clujul va avea două linii de transport metropolitan, venind astfel în întâmpinarea celor care s-au mutat sau se vor muta în localitățile învecinate. Achiziția publică pentru elaborarea studiilor tehnice în vederea introducerii trenului metropolitan în Cluj-Napoca și comunele limitrofe a fost lansată.

Firmele interesate pot depune oferte până la mijlocul acestei veri. Primăria are în vedere două proiecte de tren metropolitane, unul  fiind la concurență cu linia de metrou, proiect anunțat cu ceva timp în urmă de edili.

VEZI Trenul metropolitan, înainte de metrou

La nord de Cluj urmează să fie realizată o linie feroviară care să plece de la Nord-Vest (Bonțida) și să se îndrepte spre Nord-Est (Cluj-Napoca, Jucu, Apahida). Viitorul tren metropolitan ar urma să circule pe actualele linii de cale ferată.

A doua rută va fi Florești – Gilău – Cluj pe direcția Vest-Est. Inițiatorii proiectului își propun atingerea unei viteze bune, cu durate de deplasare inferioare transportului privat, introducerea a două noi puncte de oprire pentru călători la Tetarom I și la Baciu.

Proiectul prevede frecvență excelentă la ora de vârf și bună în afara orelor de vârf, capacități de transport suficiente și calitate bună a materialului rulant. Primăria estimează că proiectul trenului metropolitan să nu coste mai mult de 75 milioane de euro, iar magistrala de metrou, până la 1 miliard de euro.

Tronsoanele care permit 160 km/h

• București– Constanța (București Nord – Fetești, firele 1-2; Ovidiu – Cernavodă, firele 1-2; Saligny Est – Medgidia, firele 1-2)
• București – Episcopia Bihor (Sighișoara – Blaj fir 1-2)
• Pod Mureș - Curtici (Alba Iulia –Simeria, firele 1-2; Ghioroc –Arad - Curtici, firele 1-2; Rac Golenti – Vidin)

Secțiunile care permit 120 km/h

• București –Timișoara (Videle – Olteni, firele 1-2; Roșiori Nord – Radomirești, firul 2; Fărcașele – Strehaia, firul 2; Zăgujeni – Căvăran, firul 2)
• Pod Mureș - Curtici (Coșlariu – Sântimbru, firele 1-2)
• Magistrala 300 (Blaj – Crăciunel, firele 1-2; Crăciunel – Pod Mureș, firul 2; Pod Mureș  - Teiuș, firul 1; Apahida – Cluj Napoca, firele 1-2; București– Ram Pajură, firele 1-2 și Brazi – PL Triaj, firele 1-2)
• Ploiești Sud – Vicșani (Pufești – Adjud – Lespezi)

Comenteaza